måndag 3 maj 2010

Öde i Ödestugu?






Jao..det är rätt så öde =) åker man runt på småvägarna här runt Ödestugu,spexeryd mm så kommer man få se mycket sånt här...detta var ett stort gruv område på 80-talet där man bröt zink! det finns flera hundra borrhål och gruvgångar i skogarna här, mycket är vattenfyllt och igenbommat!
Men denna jag hittade hade någon klippt upp stängslet till...vågade mig inte in så långt då jag inte var rätt lädd o oingen lampa med mig..men det kommer bli en vända till hit och utforska området =)

2 kommentarer:

  1. I Spexeryd bodde min mormor när jag var liten.
    Så där har man varit en del. Dom gamla gruvorna skrämdes vi för.
    Det blev så klart ännu mer spännande att smyga inpå för att kasta in sten och pinnar.
    Jag kommer så klart ut med min kamera och hälsar på för att se hur fin du bor. God afton // Samuel

    SvaraRadera
  2. Nja riktigt så ligger det inte till. Det var ingen brytning på 80-talet. Brytningen började på 1820-talet och slutade under/strax efter andra världskriget.
    Zink vet jag inte vad du fått det i från. I gruvan bröt man mangan. Ett ämne som används i legeringar med järn.

    SvaraRadera